Med stickorna i köket

Från stickning till matlagning, och allt däremellan.

Min andra Pebble Beach Shawl

Lämna en kommentar

I januari köpte jag på en Instragramloppis ett nystan  merino-silke lacegarn från Garnkontoret på 800 meter, av Visalisa. Garnkorgen är ett garnmärke jag aldrig har hört talas om, hittar heller inget på nätet. Det är ett grönmelerat garn som är jättefint och väldigt mjukt. Dock vad stickar man med ett melerat garn som man vanligtvis stickar spetsmönster med, dock vet jag att spets ofta syns dåligt i melerat garn.

Har haft det i bakhuvudet ända sen jag köpte det, så äntligen i bestämde jag mig för vad jag skulle sticka. Jag valde att sticka en Pebble Beach Shawl, har stickat den tidigare i ett tjockare garn. Tycker väldigt mycket om mönstret. Hade dock lite glömt bort hur långa varven var med en jäkla massa omslag och ihoptagningar och varv med avigmaskor. Det tog ett tag att göra klart den, höll på med den i nästan 2 månader. Kändes som den aldrig skulle ta slut, den fick till och med följa med på semester på Kreta, blev kanske inte några jättemycket stickat den veckan men några varv blev det allt. Det blev ju inte bättre av att min rundsticka var konstig. Hade en fast rundsticka som jag inte har en aning om vem som tillverkat. Fungerar säkert helt ok med ett annat garn, men ett så tunt garn som lace fastnade ofta i övergången mellan kabel och sticka. Väldigt irriterat.

Men nu är den färdigstickad, trådarna fästa, blockad och torr. Äntligen. Blev inte jättestor men storleken räcker alldeles utmärkt till. Hade den stickats i ett tjockare garn hade den nog blivit väääldigt stor.

Lämna en kommentar